Rød avdeling
Her går våre minste barn; Nøtteliten, 1- åringene og Trollunger, 2-åringene. Det er et stort spenn utviklingsmessig mellom 1- åringen og 2-åringen. Vi deler derfor hyppig opp i grupper, men forsøker å gi barna erfaringer med samme tematikk. Språkaktivitet, bevegelse og lek preger avdelingens fokus. Utover dette får primærbehovene være ledende; barnas behov for søvn, mat og stimuli skal balanseres for gruppas trivsel og forutsetning for utvikling og læring. Trygghetssirkelen står sterkt som base for hvordan personalet arbeider på avdeling.
Hos oss sover 1-åringene i vogn, mens 2-åringene sover på madrasser.
Blå avdeling
Her går våre Tussetroll, 3-åringene og Lurifakser, 4-åringene. Barna på denne avdelingen er på tur i skog og nærmiljø 1-2 dager i uka, samt at de har fokus på prosjektarbeidet vårt knyttet til lek. Vi etterstreber å spisse aktiviteter mot barnas alder og utvikling. Avdelingen deler seg derfor hyppig opp i aldersdelte grupper for tur og aktivitet. Språkaktivitet, bevegelse og lek preger avdelingens fokus også her.
Utegruppa
Førskolebarna våre, kalt Stjerneklubben, er vår utegruppe. Gruppa disponerer grillhytta i barnehagen, hvor de spiser en del av sine måltider og kan samles for lek og varme i perioder hvor det kan være godt med et avbrekk under tak. De har i tillegg tilgang på garderobe og avdeling inne, som benyttes i perioder hvor det er mørkt og kaldt. Disse barna er på tur i skog og nærmiljø 2-3 ganger i uka året rundt. Utover dette har de en dag med førskoleopplegg og en dag med prosjektarbeid i barnehagen. Vi har fokus på lek, undring og bevegelse i vårt førskoleopplegg. Vår erfaring er at naturen gir gode forutsetninger for å jobbe med sosial kompetanse og relasjoner, som vi mener er en viktig faktor for en god overgang til skolen.
Tømmerås skole, som de fleste av våre barn begynner på, ligger bare en kort spasertur unna barnehagen. Vi har fokus på å gå turer i området rundt skolen det siste året, til biblioteket, sykehjemmet og skolens uteområdet, for at barna skal bli kjent frem mot skolestart. Vi samarbeider med skolen om en god overgang.